Fossiele brandstof

Gelezen voor jullie in de laatste FEHACTIVITEITEN.

Fossiele brandstof voor oldtimers stopt in 2050
De autofabrikanten gaan binnen tien jaar volledig over op alternatieve energiebronnen en de EU kondigt aan dat auto’s op fossiele brandstof na 2035 niet verkocht mogen worden. Minder stikstof en minder CO2 moet er uitgestoten worden om de klimaatdoelstellingen van Parijs te halen. Wat kunnen oldtimers met hun brandstof doen om hun steentje bij te dragen. Dat kan nu al met de 98 benzine zonder ethanol, straks met toegevoegde bio-nafta en in de verre toekomst met uit CO2 en elektriciteit gemaakte E-fuel.

Begin bij de bron begin bij de brandstof
Als FEHAC vinden we dat oldtimers ook hun uitstoot moeten minderen. Dat doen we al door maar zelden in onze voertuigen te rijden: een 40 jaar oude auto rijdt gemiddeld maar 1.700 km per jaar. Maar als er dan wel een keer gereden wordt moet dat aangepakt worden bij de bron: dus bij de brandstof die we in onze gedateerde verbrandingsmotoren verbruiken. Massale ombouw naar elektrisch is geen oplossing: het tast de originaliteit van ons mobiel erfgoed voorgoed aan. Na ombouw is er weer een oldtimer minder. We moeten dus echt kiezen wat we in oldtimers tanken om de meest gunstige (lees lage) uitstoot te krijgen.

De markt nu van schone brandstof
Schoon rijden begint bij een optimaal afgestelde motor die de brandstof helemaal verbrandt zonder uitstoot van niet-verbrande delen. De 98 premium benzine – in de volksmond de ‘vertrouwde superbenzine’ – zorgt voor een zo optimaal mogelijke verbranding. En als die ethanolvrij is dan zijn er nagenoeg geen verstoppingen in benzine leidingen en carburateurs en geen roest in de benzinetanks. Van de grote merken zijn Shell V-power, Esso Supreme + en BP Ultimate zonder ethanol. Maar het kan nu al nog beter. Ecomaxx brengt een speciale oldtimerbenzine op de markt, die echt volledig opbrandt en geen benzeen of tolueen meer uitstoot. Toegegeven: die benzine is duur, maar is wel de beste en minst vervuilende brandstof voor oldtimers die nu op de markt beschikbaar is. Voor diesel kennen we ook al een schoner alternatief: GTL. Dat is een uit aardgas gewonnen schone brandstof, die zonder problemen in bestaande diesels kan worden gebruikt.

Bio-brandstof bijmengen
Benzine en diesel, de fossiele brandstoffen dus, zijn op een gegeven moment op. Ruwe oliebronnen raken uitgeput. Niet alleen mobiel erfgoed zal daar de gevolgen van ondervinden, maar ook de luchtvaart en de scheepvaart zijn druk op zoek naar alternatieve brandstof waarop straalmotoren en scheepsmotoren kunnen blijven draaien. Bij die zoektocht liften oldtimers als het ware mee en kunnen zelfs als proefkonijn gaan dienen voor nieuwe brandstoffen. Vliegtuigbrandstof kerosine kan al voor een deel aangevuld worden met gelijkwaardige bio-brandstof. In de Eemshaven staat al een proeffabriek waar oud frituurvet en andere soorten afvalolie verwerkt wordt tot bio-nafta. Dat kan na raffinage weer gebruikt worden om bij te mengen met kerosine, benzine, diesel en stookolie. De overheid kan dit stimuleren door een bepaald percentage bij te mengen bio-brandstof voor te schrijven in de fossiele brandstof.

In de verre toekomst E-fuel
Voor de verre toekomst, en dan valt te denken over 10 a 15 jaar, is de hoop gevestigd op E-fuel. Dit is synthetische en volledig hernieuwbare brandstof. Het wordt gemaakt uit water en uit de lucht afgevangen CO2 met behulp van heel veel elektriciteit. Windmolens en fabrieken op zee zullen gebruikt worden om E-fuel te maken. Dit proces hoeft niet meer uitgevonden worden, maar moet alleen geoptimaliseerd worden om E-fuel tegen een aanvaardbare kostprijs en in grote hoeveelheden te maken. Er is een proeffabriek van E-fuel op Rotterdam The Hague Airport. Met deze ideale brandstof kunnen de resterende verbrandingsmotoren hun voortstuwingsenergie op een schone manier blijven leveren.

Groet Ken