Vervolg van het E10-verhaal

In het (niet zo ver) verleden heb ik eens een stukje geplaatst over E10 brandstof. Dat stukje was overgenomen uit een autotijdschrift, met toestemming van de redactie. Nu zijn Ton en ik afgelopen woensdagavond (11 sept 2019) naar een FEHAC-voorlichtingsavond over E10 geweest.

Een korte samenvatting van het E10 verhaal volgt hieronder:

E10 is een benzine waar tot maximaal 10% duurzame bio-ethanol in zit. Zodra het woord “duurzaam” voorkomt in de tekst moet je al gaan opletten, want dat is meestal niet goed voor je voertuig maar daarentegen wel goed voor je gezondheid en die van je eventuele kleinkinderen. De “E” staat voor Ethanol, de 10 staat voor het maximale % dat er in MAG zitten. Minimaal moet daar (wettelijk) 7,5% Ethanol in zitten. E10 is alleen geschikt voor benzinevoertuigen. Je herkent E10 aan de sticker op het tankpistool, op het etiket van de tankzuil en (bij moderne voertuigen) op de tankvulopening.

Meer dan 9 op de 10 benzinevoertuigen kan rijden op E10 zonder dat zij daar nadelige gevolgen van ondervinden. Hoezo, nadelige gevolgen? Het is namelijk zo dat Ethanol hygroscopisch is, m.a.w. het trekt water aan. Dat water veroorzaakt roest in je tank en je eventuele leidingen,. Misschien zeg je nu: dat geldt dan niet voor mij want ik heb een rubberen(of een aluminium) benzineleiding. Helaas, rubber en aluminium worden ook aangetast door Ethanol. Rubber lost op en aluminium corrodeert gewoon weg. Overigens, aluminium corrodeert als een malle, zo snel dat de meesten van ons nog nooit niet gecorrodeerd aluminium hebben gezien. Aluminium gaat een verbinding aan met zuurstof(corroderen) in een nano-seconde ( 0,000 000 001 sec.). Wij kennen aluminium als een zilverkleurig materiaal, maar niet gecorrodeerd aluminium is blauwachtig van kleur. Omdat de corrosielaag van aluminium beschermend is voor het onderliggende aluminium gaat het niet verder, dus blijven aluminium onderdelen heel lang goed bruikbaar. Maar dat terzijde.

Eén keer verkeerd tanken met E10 kan niet zo’n kwaad, wanneer je dat merkt moet je je tank half leeg(= half vol) rijden en weer gewoon de goede brandstof tanken. Laat ook je voertuig niet lang staan met E10 brandstof, bijvoorbeeld tijdens een winterstop.

De inzet van Ethanol is in Nederland al plm.10 jaar geleden ingevoerd, dus dat heb je allang getankt met je Liberatortje. Dat was echter E5 waar minimaal 0% en maximaal 5% Ethanol in zit en dat kan geen kwaad voor de oude gebakkies. In onze buurlanden is brandstof met E10 al volop verkrijgbaar. Sterker nog: ik was van de zomer in Frankrijk en daar is bij elke pomp naast E5, al E10 verkrijgbaar. Meestal ook de speciale benzines zoals V-Power(Shell), Excellium (Total) en Ultimatum(BP) dit zijn allemaal zogenaamde “premium” brandstoffen die iets extra’s hebben. Ze hebben allemaal een octaangehalte van RON 98 (Research Octane Number). Onze Liberators bijvoorbeeld lopen al op een octaangetal van 72 of zoiets. Maar dat heeft ook te maken met de eindcompressieverhouding, die bij Liberators vrij laag is (1:5 of 1:6). Zou je met je Lib benzine met een lager octaangetal dan 72 tanken dan is de kans groot dat hij (of zij) gaat pingelen.

Vaak hebben de premium brandstoffen ook een reinigende werking op je motor, dus dat is ook gunstig. Premium brandstoffen hebben als nadeel dat ze duurder zijn. Maar wanneer je uitrekent wat dat op jaarbasis uitmaakt. (Stel dat je 2000 km per jaar rijdt bij een verbruik van 1:16 is dat dus 125 liter normale benzine. Laat het verschil tussen premium en normaal nu eens 20 cent zijn dan betekent dat op jaarbasis 25 euro. Dus dat is per maand 2,08 euro, een maand heeft ongeveer 30 dagen dus dat wordt 7 cent per dag, een dag heeft 24 uur dus er blijft 0,003 cent per uur over.), dan zie je dat dat niet zoveel is. Dat ze wat duurder zijn komt door de toevoegingen die er in zitten en door het feit dat er geen Ethanol in zit maar het duurdere ETB (EthanolTetraButadieen geloof ik) Dit ETB heeft niet de nare eigenschappen die Ethanol heeft en is dus wat dat betreft beter voor onze oude voertuigen en onze kleinkinderen.

De reden om Ethanol toe te voegen is, denk ik, duidelijk: Milieu. Dus ook voor ons belangrijk! Door Ethanol wordt namelijk de CO2 uitstoot verminderd, en dat is natuurlijk een toverwoord in de politiek( die e.e.a. bepaalt) Door bio-brandstoffen toe te voegen zijn minder fossiele brandstoffen nodig en dat helpt dus de CO2 uitstoot te verminderen. Er zijn landen (ook in Europa) waar zelfs al E85 te verkrijgen is aan de pomp(Frankrijk o.a.). Je auto moet daar uiteraard wel geschikt voor zijn.

Voorlopig blijven de oliemaatschappijen de premium benzines (E5) aanbieden. Tankstations mogen altijd een alternatief voor E10 benzine verkopen. Dat duurt uiteraard zolang het commercieel aantrekkelijk/haalbaar is. Wat Ethanol doet met onze originele kurken vlotters was niet bekend.

Dus advies van de FEHAC is: tank premium benzine in je ouwe voertuig! Dan loop je het minste risico en je octaangetal is in ieder geval dik in orde.

Je kunt op www.e10check.nl controleren of je gebakkie wel of niet op E10 kan rijden zonder motorschade.

Ergens in de tekst zie je staan “half leeg = half vol”, wanneer je daar goed over nadenkt is dat heel bijzonder, en wel hierom:

  • Half leeg = half vol – dat kun je ook anders schrijven:
  • ½ leeg = ½ vol – dat kun je ook weer anders schrijven
  • 0,5 leeg = 0,5 vol – deel beide zijden van het =teken door 0,5 , rekenkundig nog steeds correct, en dan staat er:
  • Leeg = vol !  Zo is het in het leven met veel dingen: soms denk je dat je glas leeg is, maar dan is het juist vol. Je moet er alleen even over nadenken.

Doe er je voordeel mee.

Oja, de prijsvraag die ik had uitgezet was denk ik toch te moeilijk voor jullie, er zijn geen goede inzendingen binnengekomen. Dus de krentenbol heb ik zelf maar opgegeten. De eeuwige roem had ik al dus die heb ik nu dubbel, als iemand wil ruilen met een dubbel kauwgumplaatje, ik zoek nog Jerry Lee Lewis.

groet Ken