Ron V. bevrijdt Normandië
Trip naar Normandië Juni 2017
Door Ron Vogel.
31 mei WLA nagelopen, olie, doorsmeerbeurt, bandenspanning, ketting etc.
Donderdag 1 juni alles opgeladen, tent, tas met slaapzak, toiletspullen, en extra kleding.
Verder de voor D-Day noodzakelijke groene kleding, legerhelm, beenkappen etc.
Tot Rotterdam via Alphen aan de Rijn, Hazerswoude en Bleiswijk(zo kom je ook nog eens bij clubleden langsrijden), kreeg later via Fb nog bericht van Wilkin dat hij mij op de Brienenoord zag rijden.
Over de snelweg naar Antwerpen en door België, na de Franse grens de Navigator op geen snelweg gezet en via allerlei binnenwegen Frankrijk door richting Normandië, prachtig weer en mooie landschappen.
Rond 17,00 uur in Amiens aangekomen, camping opgezocht en tent opgezet. Daarna met de motor naar prachtig centrum gereden met de indrukwekkende Kathedraal en levendig centrum met langs de Somme een keus uit heel veel eettentjes. Daarna vroeg naar bed na een lange dag.
2 juni was er afgesproken op de camping municipal van Asnelles aan de kust met een groep groene mannen, waaronder clubleden Willem B, Peter B, Ted L, en nog 7 andere mannen uit o.a. Den Haag, Eindhoven en Noord Holland.
De rit daarheen leidde mij weer over wegen en soms zelfs paden met korenvelden, kasteeltjes en mooie gebouwen.
Aangekomen in Asnelles was het legerkamp al door de ander opgebouwd met zelfs anti tank obstakels rondom.
Zelfs een veldtandarts tent was aanwezig, compleet met stoel, voet aangedreven boor, tangen en ander antiek dentaal gereedschap.
De volgende dagen waren gevuld met ritten naar vele 2e wereldoorlog musea van klein tot groot, met de ploeg van 10 WLA/WLC’s, vele met sirene, door stadjes en dorpjes rijden hadden we veel bekijks en werden door de lokale bevolking met applaus en gezwaai ontvangen. Rijden langs de stranden van Omaha, Juni etc. zie je overal nog de resten van de invasie, pontons in zee welke bij eb geheel zichtbaar zijn en een goed idee geven hoe het geweest moet zijn.
Overal lopen er mannen en vrouwen in uniformen uit de 2e wereldoorlog van diverse legereenheden rond Amerikaanse, Britse, Schotse en ook nog in landmacht, marine en luchtmacht. Deze verplaatsen zich ook allemaal met historische legervoertuigen variërend van motoren, Harley-Davidson, BSA, zelfs WELbikes, veel Willy’s Jeeps, tot GMC trucks en veel meer. Parades in stadjes met Sherman Tanks en alles wat er toen ook rondreed.
Bij speciale plekken verzamelen veel van deze mensen zich waar ook vaak nog echte veteranen komen met wie vele op de foto gaan, dat levert emotionele taferelen op de vaak zeer bejaarde mannen herbeleven toch wel weer het een en ander. Zo is er de Pegasus brug waar zwaar gevochten is om hem in handen te houden, zo als te zien is in de film de Langste Dag. Zo zijn er ook vele ander herkenningspunten uit deze film te zien.
Verder zijn er allerlei miliaria markten waar men echt van alles kan kopen, complete replica uniformen, koppels, munitie tasjes, helmen, petten etc. Ook alle soorten en modellen wapens van metaal, revolvers, brownings, Gerrand, Thomson submachine, Luger en allerlei andere niet van echt te onderscheiden. Hier allemaal verboden maar daar gewoon te koop voor prijzen variërend van 60 tot 160 euro.
Tijdens deze dagen vliegen een stuk of 4 legervliegtuigen Lockheed C3 hercules, op lage hoogte over met spectaculair bochtenwerk.
5 juni slecht weer storm op komst, de grote tent dreigde weg te waaien en met man en macht extra touwen eroverheen met grote haringen, zijkant dicht tegen onder waaiende wind. Alles is op zijn plaats gebleven, maar de 6e juni, de dag van de invasie, veel wind en of en toe een bui. Evenementen als paradroppings waren afgelast door de harde wind.
Op de 5e kreeg ik last van diarree, dus bij de stops bij musea en andere locaties was mijn eerste run naar de toiletten, dat hield nog een paar dagen aan.
7 juni, inpakken en terug naar Nederland, 2 dagen binnendoor Noord Frankrijk, het weekend van de Silent Grey Fellows vrijdag begon had ik besloten om direct daar heen te gaan i.p.v. eerst naar Amsterdam en dan weer naar Ulicoten. Overnacht op dezelfde camping in Amiens als op de heenweg waar de mademoiselle van de camping bij uitchecken vroeg of ik een week gebleven was. Zij had mij een week daarvoor ingeschreven en mij niet zien vertrekken een week daarvoor.
Daar mijn ongemak met het darmkanaal nog steeds niet over was, s nachts vaak de tent uit.
Ook was er geen ontbijt mogelijkheid op de camping dus zoals vaker gedaan op zoek naar een boulangerie onderweg waar je vaak ook koffie kunt drinken, in het volgende dorpje rijdend over de doorgaande weg achter enkele auto’s dacht ik een café of zo iets te zien, nog even opzij kijkend besloot een auto of 2 voor me in de ankers te gaan om linksaf slaan, toen ik voor me keek stand het stil, alles intrappend en inknijpend kwam ik met piepende banden tot stilstand, echter tegen de achterbumper van de Toyota Carrola voor me. De bestuurster een mevrouw van rond de 40 stapte uit en vroeg als eerste of alles goed met me was, daar de klap niet al te hard was kon ik zeggen dat bij mij alles goed was, zij was meer geschrokken dan ik(zag het ook aankomen). De motor had een klein krasje op het voorspatbord, de achterbumper van de auto was goed beschadigd, kunststof. Na het invullen van het schadeformulier kon ieder zijn weg vervolgen.
Echter door de gebeurtenis had mijn endeldarm zich spontaan geleegd en stonk ik als een open riool,
tijdens het invullen van het formulier ben ik maar wat opzij gaan staan. Het betreffende café welke de aanleiding was voor dit incident bleek een pizzeria te zijn, dus niets geen ontbijt, wel een wc waar ik mezelf zo goed mogelijk gereinigd heb. Intussen half 12 en nog geen ontbijt dus maar weer rijden, een uurtje later in een ander dorpje een supermarche, gelukkig weinig mensen want er hing nog steeds een geur van verrotting om me heen, fles water, cola, pak Madeleines (cakejes) en een banaan die ik als eerste naar binnen school om weer wat energie te krijgen. Later onderweg enkele keren gestopt voor een Dumoulinetje en aanvulling met cake en cola.
Door België met veel wegomleidingen om ca 18.00 uur bij de Ponders aangekomen waar de SGF een nieuwe locatie toegewezen hebben gekregen, het parkeerterrein, bleek toch wel goed te voldoen. De aanwezigen welke met de voorbereidingen bezig waren keken verbaasd dat ik al aankwam, maar na de uitleg was het geen probleem en kon de tent opzetten. Ik was ook een aan een complete schoonmaakbeurt toe, dus douchen, kleren en ondergoed wassen, dit bij gebrek aan waslijn aan de afrastering gehangen, de laatste cakejes en cola als diner opgegeten en tot middernacht met 2 Fellows geouwehoerd, hangslot op hek en naar bed, d.w.z. op de grond slapen daar na vertrek van de camping in Normandië na enkele kilometers, toen ik ging tanken, er een Franse heer bij mij stopte zei
” vous etes perdu quelque chose”
bleek mijn luchtbed uit de plunjezak gevallen te zijn, teruggereden en daar lag hij nog keurig opgevouwen op de weg, helaas wel overreden en dus goed lek.
Rond 6 uur in de ochtend werd ik wakker van regendruppels op de tent en ik dacht ook mijn wasgoed, net op tijd binnengehaald, een paar uur later stond het hele terrein onder water, wat na 11 uur toen het stopte met regenen ook weer snel weg was. Mijn buikloop was intussen ook over en nadat de organisatie om 11.45 aankwam (12 uur opening weekend) kon ik naar Chaam, eerst een lekkere uitsmijter, toen naar de Action nieuw luchtbed en waslijn, nu kon mijn weekend niet meer stuk, en dat was ook zo, was weer heel gezellig en een leuke rit naar de Efteling (alleen op terras).
Zondag weer alles ingepakt en naar huis, 11 dagen rijden ca. 2000 km, 1 liter olie, ca 100 liter benzine zonder motorproblemen.