Ride for the Dead Friends 2026

RFDF 2026
Ok !!! Ik heb Cees v beloofd om ‘t dit keer kort te houden ja !!! Dusss…ok !!! Ik doe m’n best…
Ik heb trouwens zoiezo veel aan m’n koppie dus laat ik maar niet uitwijken in wat er allemaal speelt in m’n leventje op dit moment. Maar ik doe m’n best om alles te managen en probeer de positieve zaken vast te houden en me zo een weg te banen door het dichte bos waar ik me in bevind.
Dat lukt aardig overigens, met allemaal mooie mensen om me heen komen we wel weer op een mooie weide terecht, misschien nog ff een flinke afdaling of waterval waarvan je de fuck niet weet hoe daar nou weer in godsnaam mee moet dealen…maar die weide, die komt ook gewoon weer en zo niet…nah…dan heb ik er in ieder geval alles aan gedaan en met die gedachte zal dan ook mijn lampie definitief uitgaan.
Zo !!! Kan ik mooi een bruggetje maken van de daadwerkelijke reden voor dit verslag…we rijden vandaag de RFDF, waar we elk jaar sinds Eppo is overleden, een rit aan wijden. Een mooie gedachte en zo rijden de Gevallen Oldtimers weer ff met ons mee. Mooi toch !!!
Dit jaar stond de rit in het teken van
Dikke Sjors.
Zoals hij m’n zusjes en mij op ijsjes uit de servicar serveerde op clubevenementen, heeft hij dat ook nog voor onze dochters gedaan. Ook weer mooi en dacht voor mij persoonlijk even stil te mogen staan bij deze paradijsvogel !!!
Tenslotte schrijf ik dit stukkie, toch ?
Afijn !!! Om niet te ver terug te gaan in de tijd en zo weer af te dwalen, begin ik zo’n twee maanden geleden. Frank en ik hadden t plan bedacht om de as van Dikke Sjors ergens uit te strooien ergens in de buurt ofzo…Frank vond niet dat hij dat aan Luus kon vragen maar ik zij de gek, dacht daar anders over.
Dus de stoute schoenen aangetrokken en een belletje gepleegd. Zowat een uur aan de lijn gezeten met deze dame !!! Wat een enthousiast mens is dat zeg !!!
We hebben elkaar pas een aantal keer gezien maar je hebt allebei al een ” aardig leventje ” achter de rug en waarschijnlijk de meeste aardappels al gegeten. Dus je hebt geen idee hoe de ander eruit ziet ondertussen. Maar desalniettemin zit je een klein uurtje aan de lijn zoals eerder gezegd.
Voelde vertrouwd en das mooi in een toch wel delicate situatie want je hebt t wel over iemands stiefvader, man, zoon, broer, oom of vriend…
Maar geregeld !!! Luus is enthousiast en gaat de zaak aan haar kant in gang proberen te zetten. Ik aan mijn kant en koppel t hele verhaal terug aan m’n maat. Vrij snel krijgt t hele plan groen licht vanuit de familie en kunnen Frank en ik gaan finetunen.
Dat had wat voeten in de aarde want t plan was om Dikke Sjors over de oude clublocatie uit te strooien. Iedereen weet dat dat geen optie is en in gesprek gaan zou slapende honden wakker kunnen maken toch ?
Dan maar op zoek naar een andere locatie…iets met Voorschoten ofzo ?
Frank doet z’n best om met Simon V. de Voorschotense Oldtimer Club zover te krijgen om daar de rit te laten eindigen. Dat lukt ook en volgens mij had Simon ons gewoon al uitgenodigd om nou eens te komen kijken waar hij nou z’n vrije uurtjes doorbrengt als ie van huis is. Wat een plek zeg !!! Ook gewoon weer een klein utopiaatje voor sukkels als mezelf.
Je mocht er alleen niet roken dus we hadden zelf maar bedacht dat de as daar uit strooien ook geen optie was.
Toch weer terug naar t Julialaantje dan … ?
Nah, wordt vervolgd…
Startlocatie werd ook bekend en zo konden we starten bij 45flathead service van Peet. Altijd fijn om daar te zijn en persoonlijk vind ik t fijne ontwikkeling dat er daar steeds meer gebeurt op clubgebied, dus bij deze : thnx Peet !!!
Ok !!! Het is zaterdag 09-05 en we gaan rijden vandaag !!! De rit twee keer gereden afgelopen week en het weer zit goed mee.
Tijdens het uitzetten ook hoor trouwens, alleen had ik toen allerhande vliegende insecten als medeweggebruikers. Op zich niet erg maar je moet niet teveel je muil opentrekken onderweg. Nou hoor ik je denken ” je rijd alleen toch ? ” Dat klopt maar ik lul veel tegen mezelf op dat ding !!! Hele gesprekken voer ik met mezelf of zing een liedje…maargoed nu ff niet doen dus en dan hoef je alleen nog maar voordat je gaat eten of drinken, de lijken uit je baard te kloppen !!!
Maargoed. Zaterdag !!! Mooie opkomst, een mannetje of 24, waaronder luus, Ronald, Marja en hun dochter Evie. Hooggeëerd bezoek want hun zijn de dichtstbijzijnde familie van “onze” Dikke Sjors. Maar Dikke Sjors was geliefd bij heel veel mensen en iedereen wilde een stukkie van hem .
Er was per slot van rekening ook genoeg dus dat ging makkelijk !!! Nah… alle gekheid op een stokkie…Een mooi begin van de dag, de sfeer zat er goed in en alles werd nog ff gefintuned door iedereen die in de voorbereidingen zat.
Het was zelfs zo gezellig dat het allemaal wat uitliep. Zo begonnen om twee uur aan de speech van de presss en mezelf, deden we een minuut stilte en daarna een proossie, traditie getrouw. Ook weer mooi !!! ( en nogmaals bedankt Max voor de reminder van t belang van deze rit, vorig jaar )
Ik was even daarvoor ingelicht over het plan wat Ronald spontaan bedacht had om de as goed op het terrein te krijgen. Hij had bedacht om de as in de uitlaat van de motor van z’n broer te gieten, het ding te starten en zo als ene grote stofwolk uit te blazen !!! Geniaal !!! Had er nu al zin in en deze dag kan niet meer stuk voor mij. M’n ouders waren erbij en dankzij hun keuze ooit om bij de club te gaan, leid ik een fantastisch leven waarin ik mezelf helemaal thuis voel !!!
Ok !!! Rijden met die hap !!! Zeventien motoren, drie passagiers…het was even passen en meten maar het is gelukt. Evie rijd zelf dus dat scheelt, kan ze best aardig volgens mij want ze is niet gecrasht ofzo. Navigeren of volgen is nog een puntje van aandacht maar hey !!! wat verwacht je van een beginnend bestuurder !!!
M’n ouders gingen met de auto en zouden we op locatie weer zien. Er zouden misschien nog wat meer clubleden naar de locatie komen dus komt goed.
Ik had een leuke route uitgezet van een uurtje of drie in m’n eentje. Ik ben nog aan t inrijden en ga dus niet harder dan vijfenzestig per uur…een honderdtwintig kilometer later zouden we t eindpunt bereiken. Mooi toch !!!
De drukte van de Vinex wijken die mijn dorp rijk is probeer ik zo snel mogelijk achter ons te laten en een klein kwartiertje later rijden we dan ook de polders in achter Berkel. We tuffen op deze manier lekker in t zonnetje met een gangetje van veertig/vijftig over de wegen en rijden richting Delfgauw. Halverwege dit stukje ben ik in middels gestoken door iets met vleugeltjes, in m’n oor wel te verstaan !!! en wordt ik door Peter G geattendeerd op t feit dat we echt meer dan de helft missen…
Ik zoek een plekkie om te stoppen, wacht tot we weer compleet zijn en vervolg de rit. Dit gebeurd net voor de Delfse Hout nog een keer want nu was Peet B kwijt en stond Daan S zonder benzine. Ook dit kwam weer goed en een kwartiertje later kon de rit weer verder. Ik vroeg aan de staart van de ploeg of het een beetje te doen was met de snelheid. L&L ( Lex&Leo ) meldde dat t daar flink bijgassen was en dat ze soms wel honderd kilometer per uur gingen !!! Ik snapte daar niks van want ik plofte voorin een veel lagere snelheid!!! Volgens mij wordt ik gewoon in de zeik genomen door dat duo !!! ook leuk, hou ik van…
Uiteindelijk komen we een uurtje later aan en zitten m’n ouders samen op een bankie te kijken naar wat jonge geitjes in de kinderboerderij…mooi ook !!!
We stijgen af en zetten de sfeer door van de startlocatie. Sigaartje, praatje beetje ge-organiseer voor de plechtigheid en met een lach en een traan beleven we dit moment met elkaar. En of Sjors op het terrein is beland ? Hell yeah !!! Met een geïmproviseerd altaartje op hoogte van de uitlaat, blies Ronald z’n broer zo de verte in !!! Het was windstil dus alleen de luchtdrukverplaatsing van de WLC zorgde ervoor dat Dikke Sjors een meter of drie werd uitgestrooid op zijn geliefde plek : bij de poort van vele internationale weekenden en te gekke feesten .
Missie geslaagd !!!
Nah !!! Even nakeuvelen van deze gebeurtenis en Ted die nog even in geheel Indische stijl de laatste as met een uit de natuurgemaakte veger de goede richting op dirigeert !!! Ouwe generaal ook !!! En nog ongelooflijk flexibel voor z’n leeftijd en postuur kan die mafketel nog gewoon met gestrekte benen, z’n handen plat op de grond leggen !!!
Maargoed, dat geheel ter zijde….
Nog ff een knuffel en een traan hier en daar, zeg ik m’n ouders gedag en zetten we de rit voort. Het leukste stukkie komt straks na Leidschendam. Ff die ploeg de stad uit navigeren en dan echt lekker ploffen door de landerijen die de randsteden verbinden. Komt goed…niet…? Nee niet nee, we zijn best uitgelopen met de tijd en we moeten eigenlijk gelijk door naar het ouwe huis van Dikke Sjors. Das in Voorschoten en de eindlocatie in Leidschendam. Daar worden we om vier uur verwacht door de maten van Simon. Ik was zelf nog in de veronderstelling dat er wat ruimte op de tijdslijn zat maar dat bleek niet zo te zijn…Ok !!! richting t noorden dan !!! Nah !!! Dat was een mooi ritje ook !!! Na tal van stoplichten, rotondes, en drukte stonden we net voor Voorburg stil op een fietspad. Simon had de leiding over genomen inmiddels en we waren veel motoren kwijt. Er bleek een deel voor ons te zitten en verder waren we Evie kwijt. We waren even bang dat ze achter L&L aan was gereden. Die hadden ons verteld dat ze direct na de plechtigheid naar huis zouden rijden.
Was gelukkig niet t geval, ze moest nog even shoppen in ” the Mall ” ( voor moederdag ofzo, weet ik veel ) en zou ons bij t huis van Dikke Sjors weer treffen …
Is ook gelukt en daar waren we wederom compleet, alhoewel de groep wel elke keer een stukje kleiner wordt. Mooie metafor eigenlijk…je gaat alleen op pad, voegt je bij allemaal gelijkgestemden en tijdens die reis raak je mensen kwijt, of denk je dat je ze kwijt raakt of bent en dan blijven ze toch nog even…
Ook in z’n straatje was Dikke Sjors alom geliefd want er kwamen best wat buurtjes uit hun tuintje om te kijken wat er gebeurde in hun buurtje. Al snel raakten we aan de praat met elkander en dat bevestigd maar weer wat voor persoon Dikke Sjors was, een verbinder, met allerhande kennis en interesses die hij enthousiast en overtuigend wist over te brengen.
Vanuit het huis van Dikke Sjors terug naar Leidschendam om de eindlocatie te bereiken. Het is inmiddels een kwartiertje over vieren dus t is maar goed dat we de rit niet gereden hebben zoals ik m uitgezet had.
Nog wat mooie woorden van Ronald en vanuit de club onze dank dat ons idee zonder hun nooit was gelopen zoals vandaag …echt top en weer een mooi moment in het bestaan van onze club.
Zestig jaar hey !!! Mag hopen dat er nog velen volgen want dit is echt ” priceless ” !!!
Eenmaal binnen wordt er goed voor ons gezorgd en voelen we ons snel thuis. Snap wel dat Simon hier graag komt, wat een leuke club gasten ook !!! Bij deze : ook jullie bedankt voor het bijdragen aan deze dag.
Oldtimers getrouw taaien we af in kleine clubjes of solo voor sommigen. Peter G rijd nog ” ff ” via Pijnacker terug om Marja bij haar vierwieler af te zetten.
Bij deze ook jij en Piet v R bedankt voor het veilig heen en weer rijden van twee passagiers. Jullie hebben die dames echt blij gemaakt !!!
Jeroen, Frank en ik rijden samen terug totdat ook wij uiteindelijk ons eigen weg gaan…
Zal er trouwens ook wel maf uitgezien hebben : de Presss als roadcaptain op z’n fatbike ( tis gewoon Eef d’r woon/werk fiets maar als Frank er op zit lijkt t net of er iets met twee wielen uit z’n reet steekt )
de enige echte KinderKopjesKapitein op z’n duistere Dyna en ik op m’n rijdende millieudelict, inclusief dik oor, als hekkensluiter !!! Wacky races ten top !!!
Het was wat mij betreft een topdag en nogmaals iedereen bedankt die het mogelijk heeft gemaakt dit zo te kunnen doen.
Rest mij niks dan uit te kijken naar de kofferbakverkoop/bbq op 31-05 !!!
See y’all !!!


















