FEHAC en E10 Brandstof

Onze secretaris Ken L. is ook contactpersoon FEHAC. Samen met Ton K. bezoekt hij de vergaderingen. Dit keer kwamen ze als smurf terug, maar weten ze wel alles van E10 brandstof. De Secretaris doet verslag

Op 11 okkietober viel bij Ton en mij de uitnodiging voor de 2e ALV van 2018, van de FEHAC in de digitale postbus. De FEHAC houdt twee ALV’s per jaar, één in maart/april en één in november.
Gewoonte getrouw nam Ton met mij contact op. Ton kon gaan, maar kon ik ook gaan? Meestal proberen we samen te gaan, maar een enkele keer zit het werk(bij mij dus niet meer) in de weg of een familie-aangelegenheid. Dit keer was dat niet zo dus spraken we af vlak voor de vergadering even contact op te nemen over hoe laat we zouden afreizen.

blah va de kah.

Meestal is zo’n vergadering in het Mobiliteitshuis van de Bovag te Bunnik, maar dit keer was het in Nederlands Transport Museum, te Nieuw Vennep. Het was op zich een leuke locatie(achteraf kunnen we dat zeggen natuurlijk) maar omdat het een grote hal was, zonder verwarming, was het er sterrrevens koud. Tegen de tijd dat de rondvraag aan de beurt was leken we wel een stel smurfen: iedah zagh blah va de kah. Maar goed, je moet wat over hebben voor je kluppie.
Dat Transport Museum is trouwens elk weekend open van 10.00h tot 17.00h. en er is wel wat te bekijken. Het is niet heel groot, maar bijvoorbeeld wel leuk als doel bij een tourritje. Entree kost 7,50 euro, voor kinderen 5,-. Er zijn: een enkele auto, vrachtwagens, vliegtuigen, fietsen, brommers, enz. Best leuk. Er was zelfs een Harley-Davidson fiets!

Oldtimer brandstof

De vergadering begon met de introductie van een nieuwe bizznizz-partner van de FEHAC: Ecomaxx Fuels. Dit bedrijf legt zich toe op de productie van milieuvriendelijke brandstoffen, en wel speciaal voor oldtimerauto’s en motoren. Omdat de meeste oldtimers niet tegen de E10 brandstoffen kunnen. De Ecomaxx brandstof blijft ook 3 jaar lang goed en degradeert niet zoals de E10 brandstof. Zij zijn verkoper van o.a. de Aspen brandstof, dat is voor bosbouwmachines, kettingzagen enz. Die brandstof heeft nl. geen schadelijke uitstoot en dat is bij gebruik in de natuur wenselijk, uiteraard ook voor de mensen die er mee werken. Dat is ook de reden waarom het Ethanol is toegevoegd aan de huidige brandstof. (Om de schadelijke uitstoot naar beneden te brengen.) Ethanol lost oude rubbers op, ook trekt Ethanol water aan, er wordt dan een zuur gevormd dat oxidatie veroorzaakt. Dus voor oude voertuigen is Ethanol ( in hogere percentages zoals E10 =10% Ethanol) schadelijk. Wanneer je Ecomaxx googelt, komt er een hoop informatie vrij.

Veel werk!

Na de introductie begon de eigenlijke vergadering, deze ziet er ongeveer hetzelfde uit als onze ALV. Opening, mededelingen, financieel gedeelte enz. Omdat de FEHAC een federatie van clubs is, krijgt elke club die zich aanmeldt de gelegenheid om zich te presenteren. Daarna wordt aan de aanwezige leden gevraagd of zij er bezwaar tegen hebben dat de betreffende club lid wordt. In de meeste gevallen is dit geen probleem.
Ook is in de agenda de laatste paar vergaderingen een informatief gedeelte opgenomen. Wij krijgen dan bij de uitnodiging de mogelijkheid om uit 5 of 6 thema’s te kiezen, waarvan er twee in de agenda worden opgenomen. Deze vergadering waren dat: 1e milieuzone harmonisatie en 2e benzine alternatief door FEHAC . Verder komen de meeste commissies die de FEHAC heeft, aan het woord en doen verhaal over hun vorderingen.

Er wordt al met al, behoorlijk veel werk verricht door de bestuurs- en commissieleden van de FEHAC. Er zijn belangrijke ingangen bij de overheid, RDW en lobby-isten in Brussel. Ook is er intensief contact/ samenwerking met buitenlandse en/of mondiale organisaties, zoals de FIVA(Federation Internationale des Vehicules Anciens) en de FIA( Federation Internationale de l’Automobile) , dit zijn eigenlijk een soort ANWB voor klassieke voertuigen en één voor alle voertuigen. Ook heeft de FEHAC contact/overleg met de BOVAG, ANWB en RAI. Dit alles onder de uitspraak: samen sta je sterker. Denk aan regelgeving op het gebied van de APK, milieuzones, belastingmaatregelen, brandstoffen uitstooteisen en vrijstelling daarop, rekeningrijden en kentekens voor tractoren, ook het verkrijgen van een kenteken bij bijvoorbeeld een schuurvondst is een zaak waar de FEHAC zich mee bezig houdt.
Er werd ook nog een oproep gedaan om als leden van aangesloten clubs rond te kijken naar nieuwe bizznizz-partners voor de FEHAC. Dat kan een bedrijf zijn dat ergens iets te maken heeft met voertuigen of daar een bepaalde affiniteit mee heeft. Zo’n bizznizz-partner betaalt aan de FEHAC 3500,- euro per jaar. Daarvoor wordt hij/zij bij elke mailing genoemd en bij elk evenement waarbij de FEHAC aanwezig is, geëtaleerd. Sommige bizznizz-partners geven leden van de FEHAC korting op hun producten. Dat kunnen onderdelen zijn maar ook verzekeringen. Dus wanneer je een bedrijf weet/kent/hebt, dat nog een paar centen overheeft en enthousiast is voor oude meuk, informeer of ze trek hebben in een bizznizz-partnerschap met de FEHAC. Tot nu toe heeft de FEHAC 6 bizznizz-partners, nl: Vredestein, Europeesche Verzekeringen, Kroon Oil, Sonax, Glasurit en Ecomaxx.
Ik denk dat het lidmaatschapsgeld dat wij jaarlijks aan de FEHAC betalen ruim zijn geld waard is!

 

Ton & Ken

 

Wat is Euro E10 eigenlijk?

Als klassiekereigenaar staat u aan de vooravond van de volgende catastrofe, Euro E10 benzine. Maar wat is dat eigenlijk? De E staat voor Ethanol, de 10 voor 10 procent. Een soort van alcohol – verkregen uit onder andere koolzaad en zonnebloempitten – en wordt aan de 90 procent benzine toegevoegd. Men noemt dat biobrandstof. De Eurocraten denken hiermee de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen te verminderen, de brandstof als bijkomstig voordeel groener te maken…

Onze Oosterburen zijn sinds de introductie een aantal jaren geleden ontstemd. Evenzo de fabrikanten van hun auto’s. De garantieclaims stijgen de pan uit. Bij het technocentrum van onze vaderlandse WegenWacht wuift men die klachten weg “Bij voertuigen van na 2000 mag men er van uitgaan dat die bestand zijn tegen Ethanol. Bij oudere voertuigen zijn de effecten nog niet duidelijk. Het mogelijke probleem is water, alcohol is namelijk hygroscopisch, Ethanol nog sterker omdat het bij de bewerking is ingedroogd en onttrekt daardoor water uit de buitenlucht. Water en alcohol tasten metalen en zelfs kunststoffen aan op langere termijn en daarom zijn de effecten van E10 nog onduidelijk”.

In de E10 benzine zit nog minder kracht dan in de E5 en daardoor kloppen de door de fabrikant indertijd aangegeven afstelgegevens niet meer. Moet de carburatie rijker gesteld worden, de ontsteking vroeger. Simpel gezegd, uw klassieker gaat meer brandstof verbruiken, duurder lopen dus. Bij onze Oosterburen, België, Frankrijk is de euro 95 E5 al schaars.

Wat dient er dan getankt te worden? In dat geval zouden wij Euro 98 of SuperPlus 98, dan wel benzine als 102 aangeduid tanken. In Nederland wilde men E10 niet subsidiëren en daarom zagen de pomphouders er geen brood in. Het wachten was op de tweede generatie E10, niet vervaardigd uit gewassen maar biologisch restafval. Dan hoeft er volgens de wijsheid van de Eurocraten geen 10 procent worden toegevoegd maar slechts 5,7 procent. Ethanol lijkt milieuvriendelijker dan fossiele brandstoffen maar is beslist niet CO2- neutraal… De productie van Ethanol kost namelijk een hele hoop energie…

Overgenomen uit Auto en Motor Klassiek van december 2018. http://www.amklassiek.nl

Weer wat geleerd.
Groet Ken.