Ride for the Dead Friends
Donderdagavond om half acht afgesproken met de Presss om de RFDF voor te rijden. We zouden eindigen in Oudewater alwaar de kroeg voor ons van het slot werd gehaald. Das al de tweede keer dat dit geregeld wordt en het wordt zwaar gewaardeerd dat men meedenkt voor een geschikte locatie om de clubavonden te houden.
Super geregeld weer door Hans W, helaas was hij er zelf niet bij ivm andere verplichtingen.
Afijn, de Pressss werd aan t begin van t dorp waar ik woon, opgehouden door de in opleiding zijnde Hermandad, juist ja, een alcohol controle met de daarbij horende vertraging. Wonder boven wonder mocht hij doorrijden en arriveerde rond een uur of acht bij mij.
Gelijk maar de auto ingesprongen en de bekende route binnendoor naar Oudewater gereden. Dit duurde een klein uurtje, de tourrit zou een uur of 2 moeten duren, dus we kozen ervoor om nog een andere route te verkennen. Van Oudewater naar Lopik, de dijk op naar Schoonhoven en dan de dijk blijven volgen richting Gouda. Goed plan, liep anders.
De Lekdijk op met de auto was geen probleem maar er stond aan het begin van de dijk een bord met ” verboden voor motoren” . Shit Presss…dit kunnen we dus niet doen met de bende zondag… ” nah, we volgen de dijk en hopen dat we vanaf Schoonhoven wel de dijk mogen berijden met de motoren ” ….We gaan t zien, kwamen nog een onverharde paralelweg tegen naast de dijk, maar na twee kilometer stuurde die ons ook weer de dijk op…
Helaas….
Helaas, dan moeten we vanaf Schoonhoven maar de N210 ff een stukkie pakken richting Lopik en daar de polders weer in richting Oudewater.
Vanaf Schoonhoven richting Gouda mochten we idd de dijk weer berijden en dat was wat ons betreft een best ritje voor zondag.
Het werd alleen steeds later en dus donkerder, we wisten dat we een stuk Lekdijk moesten rijden en Google maps wist ons te vertellen dat we ook een stuk dijk aan de Hollandse IJssel zouden rijden, onder de Algera brug door bij Capelle ….
Ok , het is inmiddels half 12 als we weer terugzijn in het mooie dorpje waar ons huisje staat. Wil je nog een sappie of ga je er gelijk van tussen presss…? Nah…,dat werd de laatste optie want hij was me goed zat na 3,5 naast me te hebben gezeten, rijdend over donkere slecht verlichte dijken die je niet goed kent.
Ok, zie je morgen op de clubavond Presss…
Vrijdagavond, clubavond, op een nieuwe locatie in de Botlek…. ik had wat werkzaamheden verricht aan de kever en zag een mooie combinatie van gezelligheid en testrit voor me. Ook zou t later op de avond gaan regenen dus ik vond t wel ff best om waterdicht te zitten, muziekje erbij plus sigaartje en ik ben in m’n hum.
Drie tunnels in een verlaagd Kevertje
Ik rij trouwens altijd verkeerd in dat gebied dus had googlemaps aangegooid die me leidde naar de locatie van de kroeg/eettent waar we moesten zijn. Door drie tunnels heen en dat is best spannend in een klein verlaagd kevertje tussen grote vrachtwagens en snelle jongens in dure auto’s maar ik kwam als eerste aan op de plaats van bestemming.
” Goedeavond, u hoort bij de motorclub die vanavond komt ? ” ik zeg ” jazeker !!! “. De twee truckers aan de bar kijken op van hun bord bij het horen van het woord motorclub, maar zien aan mijn uiterlijk dat het wel niet zoveel zal voorstellen…ook de glimlach van de dame die me helpt zal voor hen geruststellend geweest zijn.
Doe mij maar een bakkie koffie en dan gaat ik ff buiten zitten. De avondzon scheen nog, dus ik koos voor het terras op een container. Lekker uitzicht over de haven van dit petrochemische industrieterrein.
Jeroen volgde vrij snel als tweede en voegde zich bij me op het terras. Snel volgde er meer clubleden die danwel samen met de auto of met de motor kwamen. Daan uit Leiden zat bij Hans vd L in het bakkie. Dat was flink sturen voor Hans in de bochten want het bleek toch wel dat Daan iets meer kilo’s met zich meedraagt dan zijn Marieke. Toch moesten we ff een geintje maken dat de twee net ” George & Mildred ” leken uit de Engelse serie van vroeger. De sfeer zat er goed in en je komt daar niks tekort in ieder geval.
Ik wilde rond een uurtje of tien weer thuis zijn maar dat werd rond twaalf voor mij. Het was dus gezellig, zeg maar.
Ok, ok , eerlijkheidshalve halve moet ik melden dat Tienie mij belde rond die tijd of ze zou wachten op m’n thuiskomst, ik reed toen net Delft in, of dat ze alvast zou gaan slapen. ” ik rij nu bij Delft schat, ben er met tien minuten”. ” ok, zie je zo dan, gezellig ” was het antwoord. Ik had nog niet koud opgehangen of ik merkte dat de auto een raar geluid maakte, ook hing ze een beetje scheef….kut!!! Ik heb een lekke band volgens mij…..gevaren lichies aan en veilig plekkie vinden. Gelukt en binnen enkele minuten heb ik de auto opgekrikt, bandje gewisseld met de reserve, waar gelukkig nog een beetje lucht in bleek te zitten, en ik was weer onderweg, kan team Redbull nog een puntje aan zuigen. Zwarte klauwen, leeg slachtoffer op de achterbank en gereedschap bij de bijrijders voeten. ” schat, ben weer onderweg hoor, geperforeerde achterband, kom eraan ” !!!
Je had het ff nodig schat….
Zaterdag morgen, ik wordt laat wakker en zit pas om half tien aan de koffie. “Ok, had je t ff nodig schat ? “. Blijkbaar wel, maar is wel een keer relaxed eigenlijk. Ik hoef niet zoveel vandaag, nou ja…ik had met mezelf gisteren een soort van afgesproken om die rit nog maar een keer voor te rijden met daglicht en nu vanaf de ” juiste ” kant. Misschien wel handig om te doen , want als Frank en ik samen zijn is het altijd ff serieus zaken bespreken en daarna gaat t al snel over in stoere verhalen, herinneringen, hoop gelach, en enige ernstge ziektes in de vorm van een krachtterm blijven ook niet uit. Dat op 3m2 in een rijdend koekblik…ik ben snel afgeleid en overprikkeld, nee…slechte combinatie om een rit uit te zetten zeg maar.
Dusss…ik ga die rit nog maar een keer voorrijden…ja !!! Nou ja , ’t wordt wel kutweer… vandaag…en morgen…dus je regend flink nat de komende achtenveertig uur …ja…maar ja, je kan ook niet verkeerd rijden…of verdwalen en dan aan je clubmaten vragen, die jij op sleeptouw heb, welke kant je op moet…nee…en aan de presss heb je ook niks als t om richtingsgevoel of topografische kennis gaat…
Ok!!! Half twaalf !!! Ik sta bij Lex voor het hek. Lex neemt niet op, de presss ook niet…fuck it !!! Ik ga wel gelijk rijden, dan geen bakkie en ingesproken moed van je maten.( stiekem hoop je dat iemand zich op offert en met je mee gaat maar nee… iedereen is druk…)
Ok, ik heb twee uur de tijd, dus ik wil rond half twee in Oudewater zijn. Ik maak een Mexicaanse u-turn en rijd het industrie terrein af, draai de doorgaande weg op en rijd zo de regen in…lekkah !!! Voorbereid op dit natuurelement rijd ik door richting Gouda. Ik heb af en aan een bui en ze duren niet lang. Er valt wel een hoop water in die korte tijd, maar hey !!! ik heb m’n pakkie aan !!! Kom op dan !!!
Na Waddinveen wordt t droog en dat blijft zo tot dat ik aankom in Oudewater. De rit loopt wel lekker en we hebben inderdaad nog een leuk ritje te pakken zo bij daglicht, al zeg ik t zelf. Ok, ik rij twee keer verkeerd en rij een stukkie dubbel om te checken of we er echt niet komen op die manier, maar hij loopt aardig zo. Ik moet natuurlijk bij Schoonhoven van die dijk en sla af naar de N210 richting Utrecht. Ik rijd langs een bushokje met de tijd en lees af dat het vijf voor half twee is…shit !!! ik ben nog wel zo’n twintig minuten tot een half uur kwijt om naar Oudewater te komen… dat wordt krapjes, te krapjes…
Bij Lopik verlaat ik de N210 en stop even om m’n regenpak uit te trekken, ik heb het inmiddels best warm gekregen dus ik gok het erop. Ik vervolg m’n route naar Oudewater, er hangen dreigende luchten boven me, of felle zonneschijn, in de verte zie je de regen uit de wolken storten… maar waar ik nu rij is het droog…
Eenmaal in Oudewater stop ik bij de pomp op de rotonde. De kroeg ligt hier achter maar die is nu dicht. Ik tank de flattie af en koop een colaatje, kijk op de klok in het winkeltje en zie dat het half twee is… WTF !!! Wat is dit voor gekke timeloop waar ik in zit…ik ben niet helemaal fit de laatste tijd en begin aan me eigen te twijfelen…Pak m’n telefoon en zie dat t inderdaad half twee is…gevalletje slecht onderhoudt van de RET bij Schoonhoven blijkbaar.
Maargoed, ik blij want ik heb t met twee uur gered en met een colaatje en een sigaartje geniet ik van de zon en de dampen en bedrijvigheid van het benzine station, dampend stuk oud ijzer in t midden van t plaatje : perfect !!!
Ik heb ff contact met de presss en die is onderweg naar Vlist om daar de bierbanken alvast op te halen voor het Midzomernach weekend volgende week. Ik zit daar nu een soort van om de hoek en meld dat ik ff wat ga eten en hij moet bellen als ie er is. Ik rijd naar een tentje wat naast Polsbroek ligt, het ligt aan een driesprong tussen het water en de boerderijen. Mooi plekkie met leuk uitzicht op wat voor moois er allemaal voorbij komt en er wordt daar een hoop getoured door… van alles… motoren, brommers, tractorclubs, autoclubs…van alles… en…ze hebben er verdomd lekkere kroketten op brood. Dus hier zit ik, buiten, maar ik kan ook zo naar binnenstappen als t weer om slaat, spreek ik af met de dame die me bediend. Ga natuurlijk niet in de zeikregen m’n kroketten op zitten eten, laat staan m’n glaasje melk, wat dan steeds wateriger word, drinken…als ik iets haat is het waterige melk !!!
Maar dat is niet het geval en met het voldoen van de rekening en nog ff een plasje stap ik met droog weer op de motor richting thuishaven.
De presss heeft me nog niet gebeld en met de van karakter wisselende lucht boven me, had ik bedacht maar lekker te gaan.
BrAaaap !!!! Langs de Vlist, richting Gouda. Bij de sluis sta ik stil want die staat open. Check ff m’n telefoon en zie dat de Presss een appie heeft gestuurd. ” ben bij Marco ” !!! Ik app terug : ” ik bij de sluis in Gouda !!! Zie je morgen, mazzel ” !!!
Zondagochtend, ik zit om kwart over zeven aan de koffie, heb om half elf met de presss afgesproken bij zijn huis. Ik hoor je denken ” die rit gaat toch vanuit jou Kev ? ” Nah dat klopt ook helemaal maar de presss en ik rijden traditiegetrouw altijd eerst naar de begraafplaats waar zijn ouders liggen. Daar doen we dan een biertje en zetten we verse bloemen neer. Om half twaalf lopen we weer richting de motoren als m’n telefoon gaat…” ja met Tienie…ben je er al bijna…ik moet gaan ( naar haar vader, want het is tenslotte vaderdag ) en er is al een clublid in de straat…” ik vraag om wie t gaat maar dat weet ze niet, bekende verschijning maar de naam weet ze ff niet meer… ok, nah zet ‘m maar in de veranda en zeg maar waar de koffie staat, komt goed, we zijn er met een half uurtje ongeveer, is m’n antwoord. Frank en ik kiezen voor de snelweg, nog ff gauw aftanken, dan staan we straks helemaal gesteld aan de start.
Ff voor twaalf komen we aan in ons straatje dus aan ons time management ligt t niet vandaag. Het onbekende clublid bleek Harry vd K te zijn en die was inmiddels vergezeld door Peter G en Lex. Lex weet inmiddels aardig de weg in ons huisje dus de mannen zaten lekker aan de koffie.
Wel ff leuk om te vermelden ( dacht ik zelf )
M’n oudste dochter was thuisgebleven om haar toetsweek voor te bereiden maar durfde haar kamer niet af te komen toen haar moeder had gezegd dat er een ” grote vreemde man met bivakmuts ” in de veranda zat. ” wij gaan naar opa, doei ” je vader is onderweg” !!! Daar zat ie dan twee meter hoog , bivakmuts waar een verfrommeld oud gezicht uit port …in de veranda, die ineens heel klein lijkt….. ik snap die meid wel…veilig op je kamertje met de deur dicht onder je bed, niemand die je vind…Harry heeft nog nooit een schoonheidsprijs gewonnen zeg maar.
Maargoed, terug naar de orde van de dag. De leden druppelen langzaam binnen en de zon schijnt op ons hoekie, helemaal top, ff bijkletsen onder het genot van een bakkie en koekie. Om tien voor een meld ik dat we zo gaan, we hebben een strak schema, we zijn maar met z’n tienen dus het zou moeten lukken in twee uurtjes.
Nah….!!!
Nah…!!! Daar gaan we met de bende, de meeste van ons gokken het erop dat t droog blijft, een enkele wijsgeer trekt wel z’n pak aan, homo !!! ( mag je eigenlijk niet meer zeggen maar fuck it… nah ja niet letterlijk dan…je snapt me…) we rijden de wijk uit en draaien de doorgaande weg op, richting Gouda. De zon schijnt maar na een minuut voel ik toch echt dat ik zeiknat aan t worden ben….kut !!! Dikke stortbui recht boven ons. Ik krijg bij t eerste stoplicht te horen van Peet G, die de eerste achter mij is, dat ik flink de vaart er in heb. Ja dat klopt maar we zitten krap in de tijd en de nieuwere machines rijden achter aan, die trekken dat wel bij. De randstad uit en na elk stoplichtvheb ik het spul nog achter me, gaat super zo. Als we straks de dijk bij Gouderak opdraaien doen we het wat rustiger aan.
Vanaf Gouderak wordt het ploffen over de dijk en volgen we de Hollandse IJssel richting de Lek. Daar gaan we rechtsaf en volgen deze dijk tot aan Schoonhoven, de rest van de route volgen we zoals eerder beschreven. Na Schoonhoven wordt ik ineens ingehaald door Jeroen met de mededeling dat we er twee missen…Ik had, zoals ik wel vaker doe, bij een aantal bochten achterom gekeken of het hele spul nog compleet was en dat was het ook. Maar niet dus de laatste paar kilometers, het bleek om de presss en Harry te gaan. Een half sigaartje verder kwamen ze aan tuffen, accu problemen bij de presss bleek de ” hold up ” te zijn. Er werd door de bestuurder gekozen om dit niet ter plaatse te repareren maar dat op het eindpunt te doen… We vervolgden onze weg en we zijn inmiddels aardig droogewaaid, het zonnetje scheen af en toe en het ging weer helemaal prima. Tot ergens net voorbij Lopik, we hadden nog zo’n kleine tien kilometer te gaan en toen barste de hel los !!! Regenen, Regenen !!! iedereen weer zeiknat en zo kwamen we als verzopen katjes aan bij de kroeg in Oudewater. We werden er hartelijk ontvangen door de eigenaren en de koffie stond klaar, helemaal super en maakt een hoop goed, zo’n bakkie troost.
Ik was koppen aan het tellen en kwam erachter dat de presss er niet was…huh…? ” uh …weet iemand waar ie is …? Harry ? Jij reed toch achteraan met hem ? HARRY !!! ….” ” He wat ? ” ” OF JE WEET WAAR FRANK IS !!! “. ” ja … die sloeg weer af… maar ik kon niet stoppen daar…” Nah mooi verhaal ook, ik rij wel ff terug, dacht ik bij mezelf. Jeroen had ‘m geprobeerd te bellen maar hij nam niet op, dus ik ging de kant op waar hij voor t laatst gezien was. Daar was hij niet, zag ook geen oranje broek uit de berm steken, dus hij zal wel bij de kroeg zijn ondertussen. Voor de zekerheid nog ff doorgereden naar de benzinepomp maar daar zag ik m ook niet.
Eenmaal terug bij de kroeg was er nog geen spoor van de presss te bekennen dus maar weer bellen…maar er werd niet opgenomen….nah lekker dan, RDFD is al een beladen rit maar dan raken we ook nog eens de presss kwijt…Daan S kreeg notie van de lichte paniek die heerste ( vooral bij Jeroen en mij ) en vroeg wat er aan de hand was. Eenmaal uitgelegd zei Daan doodleuk: ” ja die kom ik net tegen richting naar Gouda “. WTF !!! Die is gewoon richting huis joh, die gek !!! Een half uur later belde de presss op : ” dat ding sloeg weer drie keer af en was bang dat als ik m uit zou zetten dat ie dan helemaal niks meer zou doen…”
Ok…dat ie niks laat weten, niet blij mee, maar dat de foto van Jan P ook ongewild met hem mee zou gaan richting Rijswijk is een tweede…
We hadden het plan gevat om een foto van Jan op de bar te zetten om bij zijn overlijden stil te staan. Het was voor de meeste van ons zo dat we Jan voor de laatste keer levend hebben gezien hier in deze kroeg tijdens de openingsrit. Desalniettemin hebben we, ook zonder foto, stilgestaan bij deze bijzondere man, echtgenoot, vader opa en vriend…
Misschien heeft t ” ongewild ” meereizen met de presss er wel voor gezorgd dat ie toch nog thuis kwam…
Terug naar de kroeg, zoals gezegd werden we in de watten gelegd en onder het genot van de wedstrijd Ned-Pol en de nodige versnaperingen verstreek de tijd. Na de wedstrijd reden we in kleine groepjes weer huiswaarts.
Al met al een best daggie en voor mij persoonlijk een weekend vol gezelligheid, gekkigheid, respect voor het leven&de dood, de geur van warme olie en benzinedampen…